LECŢII BIBLICE PENTRU SABAT — Ianuarie – Martie 2025

LECŢII BIBLICE PENTRU SABAT — Ianuarie – Martie 2025

Evanghelia după Ioan — pri­ma parte

În acest an, timp de 4 tri­mes­tre, vom stu­dia Evanghelia după Ioan. Din mo­destie, auto­rul celei de‑a patra evan­ghe­lii nu se iden­ti­fi­că pe sine și nici nu face vreo refe­ri­re la sine ca fiind unul din­tre cei doi uce­nici care L‑au urmat pri­mii pe Isus (Ioan 1:37). Mai degra­bă, el face alu­zie la „alt uce­nic”, „uce­ni­cul ace­la”, „uce­ni­cul pe care‑l iubea”, „uce­ni­cul pe care‑l iubea Isus” şi „uce­ni­cul care măr­turiseşte aces­te lucruri” (Ioan 18:15; 19:26; 21:20, 23, 24). Faptul că alți uce­nici pro­e­mi­nenți sunt men­țio­nați pe nume în timp ce nume­le lui Ioan este omis, pare să indi­ce că el tre­bu­ie să fi fost auto­rul aces­tei evanghelii.

Potrivit Spiritului Profetic, auto­rul celei de‑a patra evan­ghe­lii a fost Ioan, „uce­ni­cul pe care‑l iubea Isus”. El a fost unul din­tre cei trei uce­nici care au fost mar­tori ai glo­ri­ei lui Hristos pe mun­te­le Schimbării la Față și ai ago­ni­ei Sale din gră­di­nă, cu puțin îna­in­te ca El să fie ares­tat. Viața lui este un exem­plu remarca­bil care ara­tă cum pute­rea lui Dumnezeu poa­te să trans­for­me com­plet un „fiu al tune­tu­lui” într-un om cu o dis­po­zi­ție iubi­toa­re și o per­spi­ca­ci­ta­te spi­ri­tu­a­lă profundă.

„Ioan s‑a agă­țat de Hristos așa cum se aga­ță vița de vie de arac. De dra­gul Învățătorului său, el a înfrun­tat cura­jos pri­mej­di­i­le sălii de jude­ca­tă și a zăbo­vit lân­gă cru­ce; și, la ves­tea că Hristos a învi­at, el s‑a gră­bit la mor­mânt, întrecându‑l în râv­na sa chiar și pe înflă­că­ra­tul Petru.

Iubirea pli­nă de încre­de­re și devo­țiu­nea nee­go­is­tă mani­fes­ta­te în via­ța și ca­racterul lui Ioan pre­zin­tă lec­ții de o nespu­să valoa­re pen­tru bise­ri­ca creș­ti­nă. Ioan nu pose­da din fire fru­mu­se­țea de carac­ter pe care a dat‑o pe față în via­ța sa de mai târ­ziu. Din fire, el a avut defec­te seri­oa­se. El nu numai că era mân­dru, dor­nic de afir­ma­re și ambi­țios după onoa­re, ci și impul­siv, plin de resen­ti­men­te atunci când era nedrep­tă­țit. El și fra­te­le său erau numiți „fiii tune­tu­lui”. O fire rea, dorin­ța de răz­bu­na­re, spi­ri­tul de cri­ti­că, toa­te aces­tea se aflau în uce­ni­cul iubit. Dar, sub toa­te aces­tea, Învățătorul divin a văzut o ini­mă arză­toa­re, sin­ce­ră și iubi­toa­re. Isus a mus­trat lăco­mia sa, i‑a dez­a­mă­git ambi­ți­i­le și i‑a pus la încer­ca­re cre­din­ța. Dar i‑a des­co­pe­rit lucrul după care tân­jea sufle­tul lui — fru­mu­se­țea sfin­țe­ni­ei, pute­rea trans­for­ma­toa­re a iubi­rii.” – Istoria Faptelor Apostolilor, p. 539, 540 (cap. 53, Ioan, apos­to­lul iubit).

Toate voci­le cu auto­ri­ta­te în pri­vinţa isto­ri­ei spun că evan­ghe­lia lui Ioan a fost scri­să în Efes, în jurul anu­lui 90 d.Hr. sau mai devre­me. Ucenicul fuse­se pus într-un cazan cu ulei încins și a scă­pat de moar­te în mod mira­cu­los, fiind mai apoi exi­lat în insu­la Patmos (Apocalipsa 1:9). Acolo, el a scris Apocalipsa. Ascensiunea lui Nerva la tron (96 d.Hr.) a făcut posi­bi­lă întoar­ce­rea lui în Efes, unde se cre­de că a con­ti­nu­at să locu­ias­că până la moar­tea sa, în tim­pul domni­ei lui Traian (98–117 d.Hr.).

Fie ca Spiritul lui Hristos să ne ghi­de­ze în stu­di­ul din acest tri­mes­tru, atin­­gân­du-ne ini­mi­le ca răs­puns la iubi­rea Sa!

Departamentul Școlii de Sabat al Conferinței Generale

DESCARCĂ LECȚIA ÎN FORMAT PDF