Simpozion internațional de muzică sacră
Celebrul compozitor german Johann Sebastian Bach spunea: „Muzica este o armonie agreabilă în onoarea lui Dumnezeu şi desfătarea permisă sufletului”.
Plecând de la acest minunat gând, putem să conștientizăm că muzica este unul dintre cele mai prețioase daruri oferite de bunul Dumnezeu oamenilor. În acest sens, a avut loc primul Simpozion de Muzică Sacră în biserica noastră, inițiat și coordonat de Conferința Generală, în perioada 3–9 noiembrie 2014, în Brazilia, la Itu – Sao Paolo.
În cadrul acestui Simpozion s‑au discutat diferite teme despre muzică și impactul acesteia asupra oamenilor.
- Originea muzicii, temă susținută de Aroldo Gessner (Brazilia);
- Relația dintre cultură și închinare în timpul Bibliei, temă susținută de Djordje Bosanac (Serbia);
- Relația dintre muzică și închinare în cultura actuală, temă susținută de Israel Baez (Ecuador);
- Principiile biblice ale muzicii în închinare și în relație cu cultura, temă susținută de Marcos Pedrazas (Brazilia);
- Importanța muzicii în evanghelizare, temă susținută de Joffre Castro (Ecuador);
- Puterea muzicii, tema susținută de David Zic (SUA);
- Proprietățile muzicii instrumentale în raport cu închinarea, temă susținută de Tania Palamarchuck (SUA);
- Principiile biblice privind muzica instrumentală în închinare, temă susținută de Isaac Tercerios (Bolivia);
- Relația dintre muzicieni și pastori, temă susținută de Nathan Taylor (Australia);
- Importanța cântării în biserică, temă susținuta de Javier Bizama (Chile);
- Ritmul și metrul ca elemente structurale în muzică, temă susținută de Eunice Dias (Brazilia);
- Structura ritmică în muzica de închinare, temă susținută de Barbara Monterose (USA);
- Scopul muzicii în închinare, susținută de Matheus Sousa (Brazilia);
- Muzica — factor de unire a tinerilor, temă susținută de Oz Demis Otniel Luiss (Romania);
- Pericolul formalismului în laudă, temă susținută de Jose Antonio Cachipupu (Angola);
- Pericolul închinării carismatice, temă susținută de Radu Ioniță (Romania);
- Pericolul relativismului în muzică, tema susținută de Maxym Kalinim (Ucraina);
- Muzicieni după inima lui Dumnezeu, tema susținută de David Paes Silva (SUA);
- Pași spre adevărata închinare, tema susținută de Liviu Tudoroiu (SUA);
- Paralela dintre cântarea din Exod 15 și Apocalipsa 15, temă susținută de Ojuok Daniel (Kenia).
Muzica are origine cerească. Din versetul din Iov 38:7 aflăm că „stelele dimineţii izbucneau în cântări de bucurie şi când toţi fiii lui Dumnezeu scoteau strigăte de veselie”. Cântecul de laudă este atmosfera cerului, iar când cerul vine în contact cu pământul, există muzică și cântare — „mulțumiri și cântări de laudă”. (Isaia 51:3).
Muzica nu este așa cum o cunoaștem noi, ea vine din ceruri. Originea muzicii este în Dumnezeu. Imaginați-vă cum este să ascultăm muzica cerului. Muzica este unul dintre mijloacele cele mai eficiente de a impresiona inima cu adevărul spiritual.
S‑a discutat despre muzică în timpul Vechiului Testament cât și despre elementele specifice poporului Israel. Israeliţii se învecinau cu diferite popoare păgâne, care au adus o influență nu tocmai benefică asupra lor datorită faptului că au împrumutat influențele culturale și muzicale în închinarea acestora.
S‑a discutat despre proprietățile muzicii instrumentale și importanța folosirii instrumentelor muzicale în închinare. De asemenea s‑a prezentat categoria din care fac parte: instrumentele muzicale cu coarde, instrumentele cu claviatură, instrumentele de suflat, instrumentele de percuție și instrumentele electronice.
„Cântarea să fie însoțită de instrumente muzicale, folosite cu iscusință. Nu trebuie să ne opunem folosirii instrumentelor musicale în lucrarea noastră” spune E.G.White în lucrarea Evanghelizare, pag. 507.3.
Muzica instrumentală are o importanță deosebită în cadrul evanghelizărilor pregătind ascultătorul spre transmiterea mesajului evanghelic.
Totuși instrumentele muzicale nu au voie să acopere vocea umană. Acest instrument vocal este unic între instrumente, este ceva viu în natura noastră. De cântăreți depinde curăția sunetului și a tonului. Însuși Domnul Hristos a folosit acest dar și împreună cu ucenicii săi au cântat cântări de laudă (Marcu 14:26). „Vocea care cântă pentru Dumnezeu dintr‑o inimă plină de recunoștință și de mulțumire este mult mai plăcută înaintea Sa decât melodia tuturor instrumentelor muzicale ce au fost inventate vreodată de mâinile omenești” spune E.G. White în lucrarea Evanghelizare pag. 506.2.
Cântarea în adunare are o putere specială. Cântecul congregațional a fost o parte din închinare, nu doar pentru preoți, ci și pentru popor. „Să nu cânte întotdeauna doar câteva persoane. Cât mai adesea este cu putință, să cânte întreaga adunare”. — Testimonies for the Church 9:144
„Serviciul de închinare, prin cântec, să nu fie îndeplinit doar de câteva persoane. Toți cei prezenți să fie încurajați să participe la serviciul acesta prin cântec”. — Letter 157, 1902. Pastorii sunt chemați să învețe cât mai mult din tainele muzici și ori de câte ori este necesar să folosească muzica în cadrul Serviciului Divin.
Pe parcursul istoriei, împăratul David aduce o reformă importantă în folosirea muzicii la templu. El dorește să aducă chivotul la Ierusalim fără să consulte pe Dumnezeu, dar această primă încercare sfârșește cu moartea lui Uza. În acel moment, David constată importanța muzicii sacre într-un moment solemn, iar a doua încercare va fi încununată de succes și binecuvântarea lui Dumnezeu, deoarece de data aceasta îl consultă pe Dumnezeu, iar El îi spune că întreaga adunare trebuie să se sfințească înainte de a aduce chivotul la Ierusalim.
S‑a discutat despre diferite genuri/stiluri muzicale cum ar fi: Rock, Pop, Dance, Hip-Hop, Jazz, Blues, Bossa nova, Samba, New Age.
Muzica New Age este o muzică ce prezintă unul din cele mai mari pericole deoarece este foarte apropiată de muzica sacră, iar scopul ei este să creeze o spiritualitate fără a transmite un mesaj spiritual bogat. Specific, în cadrul acesteia anumite fraze se repetă, ceea ce conduce omul într‑o stare de tranșă.
De asemenea s‑a discutat despre ritmică și metrică, un subiect din care s‑a putut înțelege clar rolul ritmului în cântare. Ritmul este organizarea timpului. Nu îmi pot imagina o melodie fără ritm, însă există o ordine în care trebuie să se facă aceasta, iar odinea aceasta vine de la Dumnezeu. Această ordine este: Melodie, Armonie și Ritm. În momentul în care se inversează aceste valori, muzica devine un blestem, afectând capacitatea de concentrare și înțelegere a planului lui Dumnezeu. Muzica are un impact deosebit asupra lobului frontal, demonstrându-se științific efectele adverse ascultării unei muzici nepotrivite asupra plantelor și asupra animalelor.
Cea mai bună muzică pentru dezvoltarea minții noastre este muzica clasică barocă, deoarece urmărește ordinea lăsată de Dumnezeu.
Una din cele mai bune metode de a uni tinerii în muzică este muzica corală. Muzica corală își are originea în muzica gregoriană, care se cânta pe o singură voce. Cu trecerea timpului, când a venit Reforma, Dumnezeu a condus lucrurile în așa fel încât Martin Luther să aducă o reformă importantă în muzica corală și anume: cântatul pe patru voci. Prin muzica corală are loc o revenire la simplitate, dar cu o nouă încărcătură emoțională.
Martin Luther declara: „După teologie, locul următor și cea mai mare cinste i se cuvine muzicii. Ea este un mare dar al lui Dumnezeu”.
Nu trebuie amestecată muzica profană cu muzica sacră. Exista diferite curente charismatice care cheamă oamenii la închinare prin muzică, dar inversând ordinea lăsată de Dumnezeu și schimbând sensul în felul acesta: Ritm – Melodie – Armonie, unde ritmul devine principal. Muzica trebuie cântată cu bucurie, iar al doilea rod al Duhului Sfânt este bucuria.
Trebuie biserica să se adapteze tendințelor moderne din ziua de azi? Unii vor aduce în față exemplul Apostolului Pavel care zicea în 1 Corinteni 9:20, 22: „Cu iudeii m‑am făcut ca un iudeu, ca să câştig pe iudei… Am fost slab cu cei slabi, ca să câştig pe cei slabi. M‑am făcut tuturor totul, ca, oricum, să mântuiesc pe unii din ei.” Este adaptarea greșită?
Atunci când te adaptezi trebuie să lași „lucrul vechi” și să aduci ceva nou care să placă oamenilor, dar noi suntem chemați să restaurăm chipul lui Dumnezeu în oameni, nu să ne adaptăm tendințelor acestui veac „calamitat”.
În cadrul simpozionului muzical, în urma discuțiilor pe aceste teme prezentate, s‑au formulat 26 de puncte privind muzica sacră, puncte ce vor fi concretizate în principii ale muzicii de închinare în biserică.
În încheierea seminarului fr. Liviu Todoroiu a enumerat și detaliat câteva aspecte care ar putea constitui pași spre succes:
- Cui trebuie să ne închinăm? Răspunsul îl găsim în Amos 5:8 „Domnul este numele Lui”.
- Închinarea ar trebui să fie universală, conform Psalmii 148:1–5.
- Spațiul special de închinare în Univers este descris în Isaia 14:13 KJV, capătul miază-noaptei, pe muntele adunării Dumnezeilor, locul unde este Tronul lui Dumnezeu. Orionul este centrul Universului.
- Atitudinea închinătorilor, care este prezentată în Isaia 6:2,3 „Serafimii stăteau deasupra Lui, şi fiecare avea şase aripi: cu două îşi acopereau faţa, cu două îşi acopereau picioarele, şi cu două zburau. Strigau unul la altul şi ziceau: „Sfânt, sfânt, sfânt este Domnul oştirilor! Tot pământul este plin de mărirea Lui!”
În finalul simpozionului s‑a făcut o paralelă între Exodul 15 și Apocalipsa 15.
În Exodul capitolul 15 se vorbește despre cântarea de biruință a israeliților asupra egiptenilor; sunetul era unul de bucurie. Iar Apocalipsa 15 vorbește despre cântarea de biruință a celor 144.000, care vor obține victoria asupra tuturor lucrurilor. Ei vor cânta Cântarea lui Moise și a Mielului.
De ce se cântă aceste cântări? Pentru că această cântare reprezintă experiența poporului lui Dumnezeu și nimeni nu va putea cânta această cântare decât biruitorii asupra fiarei.
Dorința noastră este ca toți să ajungem fericiți acasă.
Oz Demis Otniel Luiss
Departamentul de muzică al Uniuni Romane AZS-MR
Mai multe fotografii de la simpozion sunt disponibile pe Contul Flickr AZS-MR:
[flickrbadge set=„72157650313533128“]