Originea muzicii; muzica de‑a lungul istoriei biblice
Originea muzicii, muzica de‑a lungul istoriei biblice
Seria: Candidat la vocea cerului – tabără de muzică ce a avut loc la Campus AZS-MR Porumbacu, între 9–12 aprilie 2015.
Prezintă: Djorje Bosanac
Sinopsis:
Originea muzicii
Ipoteze despre originea muzicii
- Teoria surplusului de energie
- Teoria atragerii de sexe opuse
- Muzica din necesitatea de a comunica cu alte persoane din comunitate
- Omul încearcă să imite sunetele naturii
Muzica este darul prețios de la Dumnezeu, menit pentru să ridice gândurile către teme înalte și nobile, să inspire și să înalțe sufletul. — Solii pentru tineret 290
Fiecare dar bun și fiecare dar desăvârșit este de sus, coborând de la Tatăl luminilor, la care nu este schimbare, nici umbră de întoarcere. — Iacov 1:17
Am așteptat cu răbdare pe Domnul; și El S‑a aplecat spre mine… Și mi‑a pus în gură o cântare nouă, laudă Dumnezeului nostru. — Psalmi 40:1,3
Muzica de‑a lungul istoriei biblice
La început
Fiecare sunet a fost muzică armonizată cu vocea lui Dumnezeu. — 6T 358.1
Originea satanică a muzicii rele.
Satisfacții scăzute, întâlnire pentru masă și băuturi, cântece și muzică în astfel de circumstanțe, totul este inspirat de spiritul care vine de jos, și reprezintă o jertfă dedicată lui Satan. — Sfaturi pentru părinți 367.2
Tu erai în Eden, grădina lui Dumnezeu… măiestria tamburinelor תּף (tôph) tale și a fluierelor tale era pregătită în tine în ziua când ai fost creat. — Ezechiel 28:13
Familia creștină afectată negativ de muzică.
Prindeți-ne vulpile, vulpile mici, care strică viile, căci viile noastre sunt în floare. — Cântarea cântărilor 2:15
Show Rap creștinesc.
Muzica cerească
- Când a fost creată lumea
- Când s‑a născut Domnul Isus
- La nunta Mielului
Când stelele dimineții cântau împreună și toți fiii lui Dumnezeu strigau de bucurie. — Iov 38:7
Și dintr-odată a fost cu îngerul o mulțime de oștire cerească, lăudând pe Dumnezeu, și spunând: Glorie lui Dumnezeu în cele preaînalte și pace pe pământ, bunăvoință față de oameni. — Luca 2:13,14
Și după aceste lucruri, am auzit o voce puternică, a unei mulțimi mari de oameni în cer spunând: Aleluia! Salvarea și gloria și onoarea și puterea fie ale Domnului Dumnezeului nostru; Și din nou au spus: Aleluia!… Și cei douăzeci și patru de bătrâni și cele patru ființe vii au căzut jos și s‑au închinat lui Dumnezeu, care șade pe tron, spunând: Amin! Aleluia! Și o voce a ieșit din tron, spunând: Lăudați pe Dumnezeul nostru, voi toți robii Lui… Și am auzit ceva ca vocea unei mulțimi mari, și ca vocea multor ape și ca vocea unor tunete tari, spunând: Aleluia, pentru că Domnul Dumnezeul Cel Atotputernic domnește. Să ne veselim și să ne bucurăm și să Îi dăm glorie, pentru că a venit nunta Mielului și soția Lui s‑a pregătit. — Apocalipsa 19:1
Profeții au auzit muzica îngerilor.
În viziune mi să arătat perfecta ordine a cerului, am auzit muzica magnifică a îngerilor. Când viziunea a dispărut, cântatul de astăzi mi s‑a părut aspru și pervertit. — E.G. White
Tema muzicii cerești
- Mărire lui Dumnezeu
- Mulțumire lui Dumnezeu
- Slavă lui Dumnezeu
- Cântece de lăudă
„Tu ești demn Doamne să primești gloria și onoarea și puterea, pentru că ai creat toate lucrurile și pentru plăcerea ta sunt și au fost create.” — Apocalipsa 4:11
„Îți aducem mulțumiri, Doamne, Dumnezeule Atotputernic, care ești, care erai și care vii…” — Apocalipsa 11:17
… Și am văzut și am auzit vocea multor îngeri de jur împrejurul tronului și a ființelor vii și a bătrânilor; și numărul lor era de zece mii de ori zece mii și mii de mii. Spunând cu voce tare: Demn este Mielul care a fost înjunghiat să primească puterea și bogățiile și înțelepciunea și tăria și onoarea și gloria și binecuvântarea. Și pe fiecare creatură care este în cer și pe pământ și sub pământ și pe cele ce sunt în mare și pe toate care se află în acestea le-am auzit spunând: Binecuvântarea și onoarea și gloria și puterea fie ale aceluia ce șade pe tron și a Mielului, pentru totdeauna și întotdeauna. — Apocalipsa 5:11–13
Strămoșul muzicienilor
- Cain
- Enoh
- Irad
- Mehuiael
- Metuşael
- Lameh
- Iubal
Și Ada a născut pe Iabal: el a fost tatăl celor ce locuiesc în corturi și au vite. 21 Și numele fratelui său era Iubal: el a fost tatăl tuturor celor ce mânuiesc harpa și instrumentul de suflat. Și Țila, de asemenea, a născut pe Tubal-Cain, instructor al fiecărui meșteșugar în aramă și fier. — Geneza 4:20–22
Muzica poporului lui Dumnezeu
- Muzica sacră în Templu
- Muzica sacră în Sinagogă
- Muzica lumească
Muzica sfântă în templu
- Rânduită de Dumnezeu
- Corală
- Instrumentală
- Solemnă
- Cu intensitatea temperată
Și a pus pe leviți în casa Domnului cu chimvale, cu psalterioane și cu harpe, conform poruncii lui David și a lui Gad, văzătorul împăratului, și a profetului Natan, fiindcă astfel era porunca Domnului prin profeții lui. — 2 Cronici 29:25
Mai mult, patru mii erau portari, și patru mii lăudau pe Domnul cu instrumentele pe care le-am făcut să laude cu ele, a spus David. — 1 Cronici 23:5
Astfel numărul lor, cu frații lor care erau instruiți în cântările Domnului, toți care erau iscusiți, era de două sute optzeci și opt. — 1 Cronici 25:7
Te voi lăuda, Doamne, cu întreaga mea inimă; voi istorisi toate lucrările tale minunate. — Psalmi 9:1
Îndepărtează de la mine zgomotul cântărilor tale fiindcă nu voi asculta melodia violelor tale! — Amos 5:23
Instrumente folosite la serviciul divin evreiesc
Cântați Domnului cu harpa, cu harpa și cu vocea unui psalm!
evr. kinorכּנּרות — Cu trâmbițe
evr. khatsotseraw בחצצרות
și sunet de corn,
evr. sofar înălțați sunet de bucurie
înaintea Domnului, Împăratul. — Psalmi 98:5,6
Muzica bisericească evreiască?
Cântați tare lui Dumnezeu, tăria noastră! Înălțați sunet de bucurie către Dumnezeului lui Iacob! Înălțați un psalm și aduceți
tamburina, plăcuta harpă cu psalterionul. — Psalmi 81:1
Lăudați pe Domnul. Cântați Domnului o cântare nouă, și lauda lui în adunarea sfinților. 2 Să se bucure Israel în cel ce l‑a făcut; să se bucure copiii Sionului în Împăratul lor. Să laude numele lui cu dans, să îi cânte laude cu tamburina și harpa. — Psalmi 149,1
Muzica lumească a evreilor
Și David și întregul Israel au jucat înaintea lui Dumnezeu cu toată puterea lor, cu cântare și cu harpe și cu psalterioane și cu tamburine și cu chimvale și cu trâmbițe. — 1 Cronici 13:8
Femei în muzica evreiască
Nici să nu te încuscrești cu ele; să nu dai pe fiica ta fiului său, nici să nu iei pe fiica lui pentru fiul tău. 4 Pentru că ele ar întoarce pe fiul tău de la a mă urma, ca să servească altor dumnezei, astfel mânia Domnului se va aprinde împotriva voastră și te-ar nimici deodată. — Deuteronom 7:3
Transculturalitatea muzicală
Istoria tristă a transculturației se repetă și astăzi.
Împăratul Tirului
„… măiestria tamburinelor tale și a fluierelor tale era pregătită în tine în ziua când ai fost creat…” — Ezechiel 28:13
Ritmul — componentă dominantă
Cum au influențat diferite culturi serviciul divin al adevăratului Dumnezeu?
Muzica în vecinătatea poporului lui Dumnezeu
Pentru ce trăiesc cei stricați, îmbătrânesc și sunt tari în putere? 12 Iau tamburina și harpa și se bucură la sunetul instrumentului de suflat. — Iov 21:7
Sărbătorile în vecinătatea evreilor
Și Dina, fiica Leei, pe care i‑a născut‑o lui Iacob, a ieșit să vadă fiicele țării. — Geneza 34:1
Muzica în închinarea vițelului de aur
Și când auzit Iosua zgomotul poporului pe când strigau, i‑a spus lui Moise: Este zgomot de război în tabără. Dar el a spus: Nu este vocea celor ce strigă din cauza victoriei, nici nu este vocea celor ce strigă din cauză că sunt învinși, ci aud zgomotul celor ce cântă. — Exodul 32:17,18
Această muzică nu a fost de origine evreiască.
„Cântarea” preoților lui Baal!
Și au strigat cu voce tare și s‑au tăiat după obiceiul lor cu săbii și sulițe, până când sângele a țâșnit pe ei. — 1 Împărați 18:28
Cum au ajuns preoții lui Baal într‑o stare de transă?
Cu formule magice speciale?
Trans psihodelic prin repetiția continuă: Baal! Ascultă-ne!
Pericolul folosirii muzicii rele!
Influența pervertită nu se poate scoate din minte cu o simplă apăsare de „buton” din conștiința noastră.
Influența culturilor vechi în muzica de închinare a poporului lui Dumnezeu
- Muzica veche a popoarelor o putem studia prin surse indirecte de informații:
- Imagini, reliefuri și sculpturi
- În templele babilonienilor, egiptenilor și asirienilor.
Influența muzicii babiloniene
- Folosirea de microintervale
- Cântecul nazal în registru înalt
- Melisme
- Cântatul coral: Antifonal și responsorial
- Melodii babiloniene introduse în liturghia psalmodică în al doilea Templu.
Evreii se închină lui Tamuz! Ezechiel 8:16
Muzica în Egipt
- Au folosit gamă pentatonică și cromatică
- Cele mai des folosite intervale: octava, cvinta și cvarta
- Muzica s‑a folosit în scopuri magice
Instrumente muzicale în vechiul Egipt
Muzica evreiască a preluat influențele culturilor vechi (asiriene, babiloniene, egiptene…) chiar dacă nu a fost după voia lui Dumnezeu!
Muzica creștină timpurie a fost amestecătura elementelor evreiești, grecești și latine.
Influența iudaică la închinare în prima biserică creștină
Atunci Pavel a luat pe acei bărbați, și în următoarea zi, curățindu-se împreună cu ei, a intrat în templu să declare împlinirea zilelor curățirii, până ce va fi oferită o ofrandă pentru fiecare dintre ei. — Fapte 21:26
Elemente iudaice în muzica bisericii creștine timpurie
- Psalmodia
- Recitativ monoton cu cadențe și coruri unisone
- Proza retorică
- Poporul adunat cânta refrene — străforma cântatului antofinal și responzorial
- Solemne jubilări
Stilul muzical solemn și demn în prima biserică creștină a fost în contrast clar cu muzica lumească și muzica populară.
Elemente grecești în muzica primilor creștini
- Game diatonice și cromatice, modice
- Notație alfabetică
- Muzica metrică, apoi ritmică
- După schismă, biserica din est folosește octoechos pentru baza liturghiei estice.
Influența latină în muzica bisericii:
- Serviciul divin cu timpul ajunge exclusiv sub conducerea preoților. Poporul ascultă pasiv sau repetă fragmentele în mesa.
- Liturghia primește forma psalmodiei simple, recitativului și cadenței.
- Preotul citește fragmentele din Scriptură în monodie.
- Stilul muzical al muzicii sacre este separat clar de stilurile muzicii lumești.
- Coral Gregorian devine baza mesei antifone.
- Stil polifonic.
Elemente de folclor în muzica protestantă creștină
- Structura verticală homofonă
- Melodii de origine folclorică
- Cuvintele în muzică cântate pe limba poporului
- Mesajul coralului se înțelege…
Concluzie:
- Nimeni nu poate trăi într-un glob de sticlă.
- Toți oamenii, în special popoarele mici și denominații religioase mici sunt în contact cu influența culturilor.
- Fiecare trebuie să recunoască și să măsoare aceste influențe;
- Influențele rele trebuie evitate!
Ca să fim în stare să facem acest lucru este necesar:
- să stabilim reguli fundamentale muzicale, estetice și morale
- să le predicăm și aplicăm în viață
- să convingem poporul nostru despre efectele negative ale influențelor rele din culturi
- să îndepărtăm muzica rea din viața noastră
- să protejăm copiii noștri de influențele negative din media când sunt încă mici
- să oferim o muzică bună în Biserica noastră.
Important:
- Chiar și muzica bună poate cauza efecte dăunătoare dacă devine un idol
- Dacă ne ocupăm cu muzica în armonie cu temperanța creștină, muzica este un dar prețios și sănătos
- Dacă consumăm muzica în cantități foarte mari, muzica va deveni pentru noi un blestem chiar și dacă este în sine bună.
- Este posibil să fii dependent chiar și de muzica bună.
Să asigurăm numai muzică bună în Biserica noastră.
„Voi sunteți sarea pământului.” — Matei 5:13
Binecuvântat este omul care nu umblă în sfatul celor neevlavioși, nici nu stă în calea păcătoșilor, nici nu șade în scaunul batjocoritorilor. — Psalmui 1:1